Missie
Basisschool de Troubadour is een basisschool in Glanerbrug die onderwijs verzorgt aan kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Wat betreft haar katholieke identiteit is de Troubadour een "open" katholieke school, waarmee we bedoelen dat iedereen- ongeacht de achtergrond- welkom is op onze school.
We verzorgen hoogwaardig onderwijs dat erop gericht is de leerlingen verder te helpen op hun weg in de maatschappij en aan onze pedagogische kwaliteiten stellen we hoge eisen. we hebben dan ook hoge reële verwachtingen van elkaar en onze leerlingen. Hiervoor bieden we een veilige omgeving zodat leerlingen en medewerkers zich thuis voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. De leerlingen en hun ouders moeten ons kunnen vertrouwen. Dit vertrouwen is de basis van ons werk. Het nemen van verantwoordelijkheid is de essentie van ons handelen. Voor onze school zelf betekent dit dat we onze medewerkers een boeiende en inspirerende werkomgeving willen bieden, waarin ze zich kunnen ontplooien en verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun werk. Met de betrokken partijen buiten de school streven we naar een goede samenwerking. We werken op basis van heldere afspraken met onze ouders en leveranciers. We zorgen ervoor een betrouwbare partner te zijn van bijvoorbeeld het rijk, de gemeente en de kinderopvang. We zijn onderdeel van samenwerkingsverbanden "Weer samen naar school"en het IKC Glanerbrug Zuid. Het is voor ons vanzelfsprekend dat we een actieve bijdrage leveren aan de stichting Katholiek Onderwijs Enschede.
De Troubadour wil een "bouwsteen voor de toekomst van onze leerlingen" zijn. Dat betekent voor ons dat wij onze leerlingen de juiste bagage willen meegeven om vol vertrouwen de weg op te gaan na de basisschool. Wij zijn daarom een school die opbrengstgericht is en aandacht heeft voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen. Ontwikkelen van attitude en vaardigheden, zoals: zelfvertrouwen opbouwen, leren omgaan met
elkaar, het vertonen van positief gedrag, verdraagzaam zijn en het kennisnemen
van andere culturen en opvattingen. Aandacht voor de sociale en de emotionele
ontwikkeling van onze kinderen is voor de Troubadour dan ook vanzelfsprekend,
met als basis een veilige, plezierige en uitdagende (werk)omgeving. Hierbij
zijn de ouders een onmisbare schakel, zij zijn de ervaringsdeskundigen ten
aanzien van hun eigen kind(eren). Wij hebben ouderbetrokkenheid hoog in ons
vaandel staan. Samenwerken met ouders is voor ons een voorwaarde, omdat dit ten
goede komt aan de ontwikkeling van de kinderen.
Visie
Naarmate onze
maatschappij verandert, veranderen basisscholen mee. Er wordt meer van ze
verwacht, resultaatgericht werken komt centraal te staan, zwakke scholen moeten
in korte tijd verbeteren en scholen ontwikkelen zich tot kind-centra. Het
aandeel van de scholen in de opvoeding neemt toe. De betrokkenheid van ouders
is essentieel. De groepsgrootte neemt toe, de openingstijden van de kindcentra worden
verruimd. Verder vraagt de voortschrijdende digitalisering van de scholen om
extra middelen en expertise. Maar ook de maatschappij verandert:
In het algemeen neemt het aantal prikkels dat
op mensen af komt toe, alsmede het tempo daarvan. Dat heeft effect op de
leerlingen en het kan bijvoorbeeld leiden tot problemen om zich te
concentreren.
- Het beroep van leerkracht verandert. Er vindt
niet alleen feminisering plaats op de scholen, maar ook de functie van
leerkracht wordt intensiever én complexer. Meer "mensen voor de
groep", door de groei van werken in deeltijd, vraagt meer overleg.
Ook wordt van de leerkracht verwacht invulling te geven aan passend
onderwijs: nog meer aandacht voor individuele leerlingen. Daarnaast wordt
er van de leerkracht een steeds grotere bijdrage verwacht buiten de eigen
lespraktijk. Tenslotte zal het gemiddelde aantal jaren in de functie
toenemen door verhoging van de pensioenleeftijd.
- De ouders en de school zijn partners, met
ieder een eigen verantwoordelijkheid; leraren onderwijsprofessionals en
ouders ervaringsdeskundigen.
- In ons land is er al jarenlang sprake van ontkerkelijking,
waarvan het eind nog niet in zicht is. De bevolking krimpt én het
kerkelijke gedeelte daarvan wordt kleiner. Men zou daardoor verwachten dat
het aantal ouders dat een katholieke school kiest voor hun kinderen dus
ook afneemt. Wij verwachten dat dit anders zal zijn, omdat mensen er van
oudsher naar verlangen om onderdeel uit te maken van een "bezield
verband", zoals de kerk die generaties lang bood. Door de ontkerkelijking
neemt de betekenis van de kerk als levende gemeenschap af. Het verlangen
van mensen naar gemeenschapsoriëntatie en gedeelde normen en waarden is
echter onveranderd. De behoefte om deel uit te maken van een dergelijk
verband buiten de kerken is daardoor groter geworden en zal verder
toenemen. Katholieke basisscholen kunnen in belangrijke mate aan deze
behoeften tegemoet komen.
- Wij willen bereiken dat méér mensen, zowel met als zonder
religieuze achtergrond, voor de Troubadour kiezen vanwege de katholieke
identiteit. Ook willen we bereiken dat de leerlingen die onze school
hebben bezocht, zich in de toekomst staande kunnen houden, tegen een
stootje kunnen, goed kunnen omgaan met veranderingen/innovaties en
positief in het leven staan. Leerlingen en hun ouders ervaren ons
onderwijs daardoor als waardevol én "waarden-vol"
De Troubadour streeft
ernaar een groeiende basisschool te blijven met klassen met een hanteerbare
groepsgrootte en met leerlingen die zich veilig voelen, die met plezier naar
school gaan en die bij ons leren nadenken goede keuzes te maken in hun leven. We
willen een school zijn waar de leerlingen met een goed gevoel aan terugdenken en
waaraan ze goede herinneringen behouden. Een school die eraan heeft bijgedragen
dat ze zich zichtbaar goed kunnen redden en waar ze ook hun eigen kinderen naar
toe willen sturen.
We
gaan dit realiseren door in te zetten op twee fronten. Enerzijds gaan we de
aandacht aan de emotionele ontwikkeling van onze leerlingen intensiveren, uiteraard
zonder belangrijke onderwijsaspecten gericht op kennis uit het oog te
verliezen. Anderzijds gaan we inzetten op versterking van ons team. Dit doen we
door het zeker stellen van de zaken die we nu al goed doen, maar tevens door te
participeren in veranderingen die spelen en daarop te (leren) anticiperen. Als
de mogelijkheid zich voordoet zullen we ons team versterken met mannelijke
leerkrachten. Al deze acties leiden ons inziens tot een school met medewerkers
die zich verantwoordelijk voelen voor hun leerlingen, voor het team en voor hun
werkomgeving. Ze leren maximaal sturing te geven aan hun werk en krijgen de
kans hun verantwoordelijkheidsgebieden te vergroten, daarbij ondersteund door
de leidinggevenden binnen de Troubadour, die zich een inspirerende
leiderschapsstijl eigen maken. Ieders betrokkenheid bij de school neemt op deze
wijze toe. De natuurlijke groei van de Troubadour en versterking van de
persoonlijke kracht van de mensen die bij ons werken gaan hand in hand
Kernwaarden
- Waarvoor
staan we?
- Waar
geloven we in?
- Wat
verbindt ons?
- Wie
willen we zijn?
1. Mensgericht
Mensen
staan centraal in ons handelen. Elk mens is uniek en specifieke aandacht voor
het individu is voor ons vanzelfsprekend. Hierbij is Jezus van Nazareth een
voorbeeld voor ons. Door kindgericht te zijn, geven we onze kinderen
mogelijkheden om zich optimaal te ontwikkelen. Goede contacten met ouders en
luisteren naar hun wensen en ideeën, zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. In onze
organisatie streven we ernaar een inspirerende werkomgeving te zijn waarin onze
medewerkers zich kunnen ontwikkelen en maximaal kunnen ontplooien.
2. Professioneel
We nemen
onze maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus en stellen dan ook hoge
eisen aan onze pedagogische en didactische vaardigheden en aan onze
betrouwbaarheid. We zorgen ervoor dat de leerlingen zich bij ons thuis voelen
en we nemen onze groeiende rol in hun opvoeding serieus. Onze medewerkers nemen
verantwoordelijkheid voor hun werk en hun ontwikkeling. Het management
stimuleert hen daarbij, onder andere door hen de kans te geven hun verantwoordelijkheidsgebieden
te vergroten en hen te leren om grenzen aan te geven. Onze communicatie is te
allen tijde open en transparant. Dat betekent o.a. dat wij praten mét elkaar en
niet over elkaar.
3. Gericht op
samenwerking en het delen van kennis
Teamwork
en goed samenwerken zijn voor ons succesfactoren. Respect voor elkaar en het
onderling delen van kennis en vaardigheden zijn daar aspecten van. Leren van
elkaar beschouwen we als een effectieve methode om onszelf te ontwikkelen en
daarmee zijn we tevens een voorbeeld voor onze kinderen.
4. Toekomstgericht
We zijn
bij voortduring op zoek naar mogelijkheden om te verbeteren, zoals versterking
van onze pedagogische en didactische kwaliteiten en ons voorbeeldgedrag voor
onze leerlingen. We participeren in de veranderingen die spelen en anticiperen daarop. De leidinggevenden
zorgen ervoor de ontwikkelingen op het gebied van management en leiderschap te volgen en in
te zetten.
en
wij...
5.
Denken in mogelijkheden
We hebben
een positieve levenshouding en dat maken we zichtbaar. Het zien van kansen is
voor ons leidend en we laten ons niet afleiden door bedreigingen. Liever
handelen we proactief, in plaats van een afwachtende houding aan te nemen.
Lastige situaties beschouwen we als een uitdaging en we halen energie uit het
oplossen ervan. We nemen verantwoordelijkheid voor onze houding en ons gedrag,
stralen plezier uit in ons werk, inspireren anderen door ons enthousiasme en
zijn daarmee een rolmodel voor elkaar en voor de kinderen.